Témata bakalářských prací oboru Učitelství fyziky
Luděk Bartoněk
- Využití AI kamery NEON-2000-JNX s modulem Xavier NX NVDIA Jetson na systému Ubuntu Linux pro aplikace digitálního zpracování obrazu.
- Při řešení zadání práce se předpokládá využití open source projektů a knihoven s vhodnými ukázkami a návody pro zpracování obrazu a Artificial intelligence (AI) v Pythonu včetně vhodných tutoriálů.
Jana Slezáková
- Formativní hodnocení na vybraných ZŠ a SŠ - zadáno.
- Analýza současného stavu, rozbor zkušeností se zaváděním formativního hodnocení na vybraných ZŠ a SŠ v rámci ČR.
- Porovnání koncepcí formativního hodnocení na vybrané ZŠ a SŠ, se zaměřením na úskalí, pozitiva, negativa, zamyšlení nad otázkou Proč formativně hodnotit?
- Interaktivní pomůcka pro rozvoj geometrické představivosti.
- Tvorba interaktivní webové aplikace na řešení úloh s tematikou rozvoje geometrické představivosti
- Projektové vyučování a jeho implementace ve výuce přírodovědných předmětů.
- vymezení pojmu projektové vyučování, historický pohled na vývoj pojmu projektová výuka, současné problémy projektové výuky, učitel a žák v projektové výuce, pozitiva a negativa.
- integrace průřezových témat v projektové výuce na ZŠ a SŠ.
- konkrétní náměty na realizaci projektové výuky, výběr vhodných témat v daném aprobačním předmětu.
- Využití online nástrojů ve výuce přírodovědných předmětů.
- výukové metody, historický vývoj, další formy vzdělávání a jejich zařazení ve výuce na ZŠ a SŠ, pozitiva, negativa, současná výuka, RVP ZV, RVP G.
- příklady webových (případně mobilních) aplikací a jejich využití ve výuce, tvorba výukových materiálů s využitím online nástrojů v daném aprobačním předmětu.
- Hodnocení práce učitele vedením školy v ČR a ve vybrané zemi EU. Jak se pozná dobrý učitel?.
- pojem hodnocení a sebehodnocení práce učitele, typy hodnocení, současná legislativa, analýza.
- kompetence učitele, učitelská způsobilost a učitelský standard, srovnání kompetencí českého učitele a učitele vybrané země EU.
- dostupné nástroje hodnocení učitele vedením školy, jejich srovnání, výhody, nevýhody, další náměty.
Zdeněk Pucholt
- Fyzika a paragliding.
- Konstrukce padákového kluzáku, studium aerodynamiky a mechaniky letu kluzáku (vzlet, termický let, přistání aj.). Studium historie paraglidingu, odborné terminologie, letových pásem a meteorologie. V závislosti na rozsahu lze realizovat i jako diplomovou práci. Závěrečná zpráva musí být zpracována v systému TeX/LaTeX.
- Metodika pro měření viskozity kapalin.
- Experimentální práce zaměřená na tvorbu vhodné metodiky pro měření viskozity kapalin vibračním a rotačním viskozimetrem. Parametry přístrojů, jejich možnosti (např. měření nenewtonovské kapaliny), kalibrace. Měření vzorků kapalin na obou přístrojích, zhodnocení měření, statistické zpracování výsledků a interpretace. Závěrečná zpráva musí být zpracována v systému TeX/LaTeX.
- Miskoncepty studentů v molekulové fyzice a termodynamice.
- Statistické vyhodnocení možných miskonceptů u studentů VŠ v oblasti molekulové fyziky a termodynamiky. Rešerše tuzemské a zahraniční literatury, testování studentů, participace na výuce. Závěrečná zpráva musí být zpracována v systému TeX/LaTeX.
- Počítačová vizualizace činnosti tepelných strojů.
- Vizuální činnost vybraných tepelných motorů (Carnot, Diesel, Stirling aj.) ve vhodném moderním soudobém prostředí (např. HTML 5) vč. možné modifikace vstupních parametrů. Teoretický popis cyklů, a stanovení účinností. Vhodné pro kombinace s INF. Závěrečná zpráva musí být zpracována v systému TeX/LaTeX.
- Vizuální činnost vybraných tepelných motorů (Carnot, Diesel, Stirling aj.) ve vhodném moderním soudobém prostředí (např. HTML 5) vč. možné modifikace vstupních parametrů. Teoretický popis cyklů, a stanovení účinností. Vhodné pro kombinace s INF. Závěrečná zpráva musí být zpracována v systému TeX/LaTeX.
- Bakalářská práce dle vlastního návrhu studenta.
- Akceptovatelné zaměření práce (teoretická, praktická/laboratorní): molekulová fyzika a termodynamika, didaktika fyziky, informatika a výpočetní technika.
Roman Kubínek
- Magnetické pole, jeho vznik a využití.
- Zadáno.
- Didaktická práce
Lukáš Richterek
- Lincolnova trubice.
- Cílem práce je sestrojení pomůcky k demonstraci stojatého zvukového vlnění pomocí soustavy reproduktorů a LED (Lincoln, J., 2019. The Lincoln’s Tube: A new apparatus for demonstrating sound standing waves. The Physics Teacher, 58(1), 74–75. https://doi.org/10.1119/1.5141985).
- Experimentální práce
- Vnořovací (embedding) diagramy v programu Geogebra.
- Cílem práce je sestrojení sady vnořovacích diagramů pro vybrané řezy statických prostoročasů v obecné teorii relativity (Schwarzchildovo řešení, kosmická struna) jako pomůcky k výuce základů obecné teorie relativity.
- Teoretická rešeršní práce
- Modelování kosmologických modelů v programu Geogebra.
- Cílem práce je sestrojení modelů časového vývoje homogenních a izotropních kosmologických modelů v programu Geogebra.
- Teoretická rešeršní práce
- Astronomické modely v programu Geogebra.
- Cílem je vytvořit soubor grafických modelů (souřadnic, vybraných souhvězdí) v programu Geogebra použitelných ve výuce astronomie.
- Práce s počítačovými 3D modely a rešeršní práce
- Rozšířená realita ve výuce fyziky.
- Cílem je vytvořit přehled aktuálních možností využití rozšířené reality (augmented reality) ve výuce fyziky.
- Teoretická rešeršní práce
Renata Holubová
- Zajímavé fyzikální úlohy.
- Úkolem bakalářské práce je sestavit, vymyslet a ukázkově vyřešit netradičně zadané úlohy - zadání formou experimentu, obrázku, Fermiho problémy.
- Demonstrační experimenty pro přednášku z Molekulové fyziky a termodynamiky.
- Student vybere vhodné experimenty, připraví je po technické stránce, ověří jejich funkčnost a názornost.
Eva Kovářová
- Inovace úloh ve fyzikálním praktiku – souprava Vernier pro mechaniku s optickým snímáním pohybu.
Jan Říha
- Využití Eye trackingu pro analýzu řešení fyzikálních testových úloh.
- Experimentální realizace Buquoyovy úlohy.